Royal Copenhagen Juleplatter fylder 100 år
Juleplatten Galleri Platter

I anledning af at Royal Copenhagen Juleplatter fylder 100 år har fabrikken lavet lidt historie omkring platterne:

Juleplatten 2008 illustrerer på smukkeste vis den københavnske jul med blomstrende juleroser og eventyrlig arkitektur i maleren Sven Vestergaards streg. Det stemningsfulde motiv markerer samtidig fejringen af 100-året for Royal Copenhagens traditionsrige juleplatter.

100-året for Royal Copenhagens juleplatte fejres med et vue ud over den danske hovedstad og det stemningsfulde tema: ”Jul i København”. På juleplatten 2008 gengives de smukke Københavnske tårne i Sven Vestergaards fortolkning; Børsen, Københavns Rådhus, Rundetårn, Christiansborg Slot, Vor Frue Kirke, Vor Frelsers Kirke og Marmorkirken. Svend Vestergaard har været en af designerne bag Royal Copenhagens juleplatter siden 1985, og han viser med disse karakteristiske tårne og spir de helt særlige vartegn i en by, der er spækket med en sand rigdom af arkitektur. Motivet med Københavns tårne trækker samtidig en direkte linje til tidligere platte-motiver, idet Vor Frelsers Kirke udgjorde et selvstændigt motiv i 1917, mens Vor Frue Kirke var motivet i 1949.
Foran plattens tårne har kunstneren tegnet en buket blomstrende juleroser, som er inspireret af den vidunderlige historie om en fattig pige, der ville bringe blomster til Jesu vugge. Da hun ingen penge havde, græd hun så inderligt, at der voksede juleroser, hvor hendes tårer ramte jorden.
Bag tårnene ses julens stråleglans, som oplyser ”Jul i København”. Hermed skabes en kærlig reference til den første Royal Copenhagen juleplatte for 100 år siden. Her tegnede kunstneren den samme stråleglans, som oplyste Madonna og Barnet på platten fra 1908.

Juleplattens spændende færd.
Fra starten af 19. hundrede tallet til i dag, hvor platten udgør et populært samlerobjekt, har den yndige vægdekoration været på en lang og spændende færd. På den Nordiske Udstilling i 1888 fremviste Royal Copenhagen (dengang den Kongelige Porcelainsfabrik) en serie platter med fabrikkens velkendte tre bølger og en kongekrone, alt malet i blåt. Platterne var tænkt som en reklame for fabrikken, og de vakte som planlagt opsigt blandt publikum. Kronprinsesse Louise blev så begejstret, at hun straks købte en platte, og rygtet om det royale køb bredte sig som en løbeild, så folk snart stod i kø for at bestille platter. Platterne var utrolig moderne og anderledes. I en tid hvor alting blev dekoreret med krummelurer og guld, markerede platterne med deres enkelthed og simple farveskala noget helt nyt.
Imidlertid skulle der gå tyve år, før juleplatten som samlerartikel blev skabt. På det tidspunkt havde den konkurrerende porcelænsfabrik Bing & Grøndahl seriefremstillet platter siden 1895. I starten blev motiverne udvalgt på baggrund af en konkurrence blandt fabrikkens porcelænsmalere, hvilket resulterede i meget forskellige udtryk. Senere var det skiftende kunstnere, som bidrog med platternes motiver, som ofte var hentet fra forskellige danske begivenheder. Eksempelvis illustrerer platten fra 1935 Lillebæltsbroen, der forbandt Danmark samme år. Et af de mest kendte plattemotiver er en knælende engel på platten fra 1945. I datidens Danmark har englens bøn uden tvivl symboliseret taknemmelighed for den overståede krigstid og et frit Danmark.
Kendte danske vartegn har også figureret på platterne, så som Skoleskibet Danmark, Den Lille Havfrue, Tivolis Pantomimeteater og H.C. Andersens Hus. Sidstnævnte var motiv for platten i 2005, hvor H.C. Andersens 200 års fødselsdag blev fejret over hele verden.

Fremstilling som for 100 år siden.
På Royal Copenhagens fabrik uden for København fremstilles platterne, som man gjorde for over 100 år siden. De første platter af denne type kan dateres helt tilbage til 1895.
Produktionen af årets platte starter hos kunstneren, som tegner motivet. Kunstnerens tegning kommer til modelstuen, hvor tegningen i fri hånd overføres på til en gipsmodel. Det kræver præcist håndelag at skabe skygger og farvenuancer ved at ridse tegningens streg i reliefform i den hvide gips. Når den originale model er skåret ud efter tegningen, støbes der kopier af modellen. Disse forme kan kun bruges 30-50 gange, så der skal bestandigt laves nye forme. Herefter støbes selve platten ved at presse porcelænsmasse ned over formen, hvori motivet optræder i relief.
De sarte nuancer af blå, der giver platterne deres karakter, frembringes ved at kombinere traditionel porcelænsmaling med en speciel sprøjteteknik. Farven sprayes forsigtigt på i flere tynde lag og børstes derefter delvist af igen. Denne teknik skaber en særlig effekt, der giver mulighed for fine farvetoner og nuancer. Under et transparent lag af klar glasur stråler farven med sit helt eget liv. Denne teknik anerkendes stadig i dag som værende typisk for Royal Copenhagens platter.

100-året for Royal Copenhagens juleplatte fejres i 2008 med festligheder og events i Danmark, Japan, Taiwan, Korea, Italien og USA. I denne anledning har Royal Copenhagen blandt andet udviklet et eksklusivt silketørklæde, som viser 26 af de sidste 100 års plattemotiver. Det smukke tørklæde i blå nuancer vil være til salg i udvalgte butikker i Europa og Asien.

Tilbage